שחמט, תוכנות מחשב ועולם המשפט

שתפו את הכתבה

קבלו את העדכונים החמים שלי

קבלו את העדכונים החמים שלי

שחמט, תוכנות מחשב ועולם המשפט

אתחיל בווידוי קטן: שחמט הוא אהבה גדולה שלי, מאז ילדותי. בשנים האחרונות גיליתי את עולם משחקי האון-ליין של שחמט, במסגרתם אני יכול לשחק בזמן אמת מול יריבים מכל רחבי העולם העולם. האפליקציה הפופולארית בעולם למשחקי און ליין של שחמט היא Chess.com. מנויים לה כ- 90 מיליון איש, כך שאני כנראה לא לבד. חשוב להבהיר כבר כעת כי אני שחמטאי חובב ובינוני למדי. לא למדתי מעולם שחמט באופן מסודר. בתור נער קניתי את ספרו של השחמטאי הגדול והאקצנטרי, בובי פישר, אבל זה כנראה לא קידם אותי מספיק, כי אני מפסיד כיום ב- chess.com  על ימין ועל שמאל, בלבן וגם בשחור.

אני מוצא דמיון רב בין השחמט לעולם המשפט ובמיוחד לעולם הליטיגציה, בו אני עוסק. בשני התחומים (או המשחקים?…) מדובר ביריבות בין שני אנשים (שני ליטיגטורים, סוג של גלדיאטורים משפטיים), בו הם מתחרים ביניהם מי חכם ומתוחכם יותר, מי יצליח לתכנן טוב יותר מהלכיו ולא פחות חשוב – מי יצליח לצפות מראש את מהלכי היריב. הטובים שביניהם יצליחו להפסיד (לעיתים, בכוונה) כלי חשוב בדרך להפיל את יריבם בפח, ולזכות במערכה כולה.  

עולם השחמט סוער בחודש האחרון בשל נושא שאין מרבים לדבר עליו: רמאויות.

הכל החל כאשר לפני כחודש התקיימה תחרות בסנט לואיס, ארה"ב, במסגרתה התמודד אלוף העולם הנורווגי, מגנוס קרלסן (Magnus Carlesen) כנגד שחקן אמריקאי צעיר יחסית (19), הנס נימן (Hans Neiman) המדורג נמוך בהרבה בדרוג העולמי. באמצע המשחק קם לפתע קלרסן, ונטש את המשחק, וגם את כל התחרות. נטישה דרמטית שכזו ללא הסבר היא חריג שבחריגים, בוודאי מצד אלוף העולם. ההפסד קטע רצף של 53 משחקים ללא הפסד של קרלסן.

מתבקשות מילה או שתיים על האלוף. מגנוס קרלסן בן ה-32, הוא האלוף העולמי הבלתי מעורער מזה כעשור. הוא הפך לרב אמן (הדרגה הגבוהה ביותר) כבר בגיל 13. בשנה שעברה (2021) הוא הגן בפעם הרביעית על תוארו באליפות העולם בשחמט 2021 כאשר ניצח את רב-האמן הרוסי יאן נפומניאשצ'י. ככל הנראה בשל העדר אתגר, ויתר השנה קרלסן על התמודדות על אליפות העולם.

קרלסן ניחן בזכרון יוצא מגדר הרגיל, ובאחד הראיונות שנתן אמר כי הוא זוכר בעל פה למעלה מעשרת אלפים משחקים. הוא מכונה "מוצארט של השחמט" והגיע למעמדו בגיל צעיר מאוד יחסית. להבדיל מאלופי עולם רבים, הוא מגיע מנורבגיה ולא ממדינה קומוניסטית, וגם לא ממדינה בעלת מסורת בולטת בשחמט.

הוא אלוף העולם היחיד בשחמט מעולם, שהפך להיות מותג, וזכה לקבל חסויות וחוזי פרסום ענקיים, משל היה שחקן גולף, טניסאי או כדורסלן. מגנוס קרלסן הוא תופעה, ללא ספק. לפני כמה שנים ראיתי סרט תעודה עליו, בו הוא צולם מבלה עם בני משפחתו במהלך טורניר שחמט. להבדיל מהדימוי המקובל של שחמטאים רציניים וחמורי סבר, הוא הצטייר בסרט כבחור צעיר, נער מתבגר וטיפה ילדותי, שמתבדח עם אחיו, ולא עוסק באופן מיוחד בזמנו הפנוי בניתוח מסעי שמחט ולימוד טקטיקות משחק. איני יודע אם הסרט היה "מטעם" וזו הדמות שביקש להצטייר בה, אך נדמה היה לי שזה תיאור אותנטי, של גאון לא שגרתי.

אם נחזור לתחרות בסנט לואיס, קרלסן לא הסביר מדוע נטש בכעס את המשחק מול נימן הצעיר אך לאחר מכן צייץ בטוויטר רמז, שהתפרש כהאשמת נימן ברמאות.

מאז, עולם השחמט כמרחקה.

בתחרויות שחמט בכל העולם החלו לבצע בדיקות קפדניות של השחקנים והמוזמנים לגילוי סנסורים או משדרים. תוכנות מחשב מתוחכמות החלו לנתח את מהלכיו של נימן לא רק במשחק המדובר אלא במשחקיו לאחור.  מאחר ושני השחקנים, כמו רבים אחרים, משחקים משחקי און-ליין, קל יחסית לנטר ולנתח לאחור את המשחקים.

ואמנם, בימים האחרונים פירסם אתר Chess.com דו"ח נוקב ממנו עולה שנימן אכן רימה בעשרות משחקי און-ליין באתר, אם כי לא הופנתה כלפיו אצבע מאשימה מפורשת במשחק המדובר עם מגנוס קרלסן. בעקבות כך חסם האתר את ניימן מהשתתפות בו. נימן הודה בעצמו כי רימה בעבר, אך טען שזה לא קרה במשחקים חיים, והכחיש כי רימה במשחק מול קרלסן.

הנושא הזה של רמאויות שחמט מעורר באופן טבעי סוגיה אחרת, הקשורה לכך- המאבק הלא כל כך סמוי בין אדם ומכונה. שכן, כדי לרמות את אלוף העולם, הנחשב בעיני רבים לשחמטאי הגדול בהיסטוריה, צריך מחשב בעל יכולות רציניות. אין מדובר במישהו שישב ולחש באוזנו של ניימן שכן מעטים האנשים שיכולים להתמודד עם קרלסן. ולכן ברור כי אם אכן רימה, הוא עשה זאת באמצעות תוכנת מחשב מתוחכמת.

מעבר לנושא האתי של חוסר ההגינות, הדבר מציף מחדש את שאלת יכולתו של האדם להתמודד עם המכונה, שהוא עצמו יצר. בוודאי עוד זכור לרבים המשחק ששיחק בשנת 1997 אלוף העולם דאז, גארי קאספרוב, מול מחשב-העל (למעשה – תוכנת המחשב) שפיתחה IBM ואשר כונה "כחול עמוק" Deep Blue)). בסדרת משחקים הצליח המחשב להביס את אלוף העולם. כבר אז, אגב, טען קספרוב שהמחשב רימה (או שיוצריו רימו), טענה שמעולם לא הוכחה ונראית בדיעבד כקושי פסיכולוגי של קספרוב להפסיד למחשב. אף הופק סרט דקומנטרי בנושא ("Game Over: Kasparov and the Machine").

מאז הפכו תוכנות המחשב לכלי נפוץ ביותר בעולם השחמט.

הדבר מעורר שאלה, האם עדיין יש תוחלת לאדם מול מכונה. האם יש סיכוי לאדם להתמודד בהצלחה עם מהירות החישוב של המחשב, עם יכולתו לעבד כל כך הרבה נתונים במהירות שיא, הרבה יותר מכל אדם ?

גם בעולם המשפטי קיימות כיום תוכנות מחשב שונות הנוגסות בפעילויות, שבעבר היו שמורות לאנשים בלבד. יש כיום תוכנות שמסייעות בעיבוד מידע ומסמכים רבים, המסוגלות לסדר, לארגן ולקטלג מידע עצום במהירות וביעילות, ומאפשרות שליפה של נתונים ומידע באופן שמגמד לחלוטין את יכולתו של האדם להתחרות עימן. תוכנות משפטיות אלו נפוצות כיום בעיקר בארה"ב, בה הליכים משפטיים (ובעיקר- הליכי גילוי מסמכים בתביעות-ענק) יכולים לכלול מיליוני מסמכים. נחשפתי לכך לפני מספר שנים בכנס משפטי שערך ה- IBA, ארגון עורכי הדין הבינלאומי שם הוצגו תוכנות מרשימות. בישראל יש פחות דרישה וביקוש לתכונות אלו בשל היקף ההליכים המצומצם יחסית, ומיעוט הליכי-ענק. ואולם, בעולם ובעיקר – בארה"ב, המחשב כבר ממלא תפקידים שבעבר היו שמורים למתמחים, לפקידים משפטיים, ואף לעורכי דין. כך למשל קיימות גם תוכנות לכתיבת חוזים מסוגים שונים, ויש גם תוכנות לכתיבת כתבי בי-דין, אם כי איני יודע עד כמה הן טובות ומסוגלות להתחרות עם כתיבה משפטית של עורכי דין מיומנים. אבל העתיד די ברור: המכונה, המחשב, כאן כדי לא רק להישאר, אלא לכבוש עוד ועוד טריטוריות, שהיו שמורות בעבר לבני אנוש. מה שמעורר את השאלה – האם בעתיד נהיה לגמרי מיותרים ? (אני מכיר לא מעט אנשים שהיו מתלהבים מהאפשרות להעלים כליל את הדבר הנקרא "עורכי דין", אבל זה כבר ענין אחר). האם בעתיד לא יהיה צורך בעורך דין למרבית המשימות ? מילוי טפסים – ברור שמחשב יכול. הכנת חוזים- כבר כיום אפשרי במידה מסוימת. ומה לגבי ניהול משא ומתן? אם יש תכנת מחשב שיכולה לנצח את אלוף העולם בשחמט, גאון אמיתי, האם יש מניעה שבניהול מו"מ עסקי ומשפטי יצטייד כל צד בתוכנת מחשב, גלויה או מוסווית, על מנת שתסייע לו, תדריך אותו, תייעץ לו מה לטעון, מה לדרוש, על מה לוותר, ולא פחות חשוב- באיזה שלב במו"מ לעשות את כל אלו?

שתפו את הפוסט

4 תגובות

  1. לא ברור איך בכלל ניתן לרמות במשחק פרונטלי.
    במשחק במחשב מול שחקן אפשר להפעיל תוכנת משחק במקביל, על מחשב אחר…

    1. מעריץ אותך שיש לך זמן לכתוב מאמרים (מענינים)…
      ואל תדאג. עוד לא המציאו תוכנה שיכולה להתעלות על אלפי עורכי הדין המיותרים שמתווספים לשוק כל שנה. אף מחשב לא יכול לרדת לרמה כל כך נמוכה. אין תוכנה שיכולה לחזות את השטויות שהם כותבים.

      1. תודה רם על הפרגון. ועם דעתך הטובה על המקצוע שלנו, אי אפשר להתחרות:)

  2. מצאתי עוד משהו משותף לנו – אהבה לשחמט 🙂

    תודה על המאמר המעניין ואולי נעשה איזה משחק ביחד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רישום לניוזלטר

לקבלת עדכון על פוסט חדש

דילוג לתוכן