כח לעובדים ! על הפיטורים והחזרה של סם אלטמן בחברת OPEN-AI

שתפו את הכתבה

קבלו את העדכונים החמים שלי

קבלו את העדכונים החמים שלי

כח לעובדים ! על הפיטורים והחזרה של סם אלטמן בחברת OPEN-AI

בחודש שעבר (נובמבר 2023) סער עולם ההיי-טק העולמי בשל התהפוכות הדרמטיות שהתרחשו בחברת OpenAI, החברה שפיתחה את ה- Chat-GPT. ב-17 לנובמבר 2023 החליט דירקטוריון החברה להדיח באופן פתאומי את המנכ"ל והמייסד של החברה, סם אלטמן בן ה- 38. כעבור מספר ימים, כבר הושב אלטמן למשרתו הקודמת. אז מה קרה כאן ומדוע כל מה שקרה בחברה הזו כל כך חריג ?

ראשית, צריך לציין ש- OpenAI הוקמה בשנת 2015 כחברה ללא כוונת רווח, שמטרתה לשמש כמעבדת מחקר לפעול – "לטובת האנושות וללא תלות בצורך להפיק רווח כלכלי", כהגדרתה. עם הזמן הוקמה חברה-בת שבבעלותה, כחברה עסקית רגילה, כלומר-  עם כוונת רווח, ובה נכנסו כשותפים העובדים, ומשקיעים שבראשם – חברת מיקרוסופט. האחרונה היא שחקן מרכזי באירועים שקרו כאן, כפי שאסביר בהמשך.

בתחילת הדרך פעלה החברה כגורם ללא כל כוונת רווח, כמעבדת פיתוח לטובת הכלל. אבל כעבור מספר שנים התברר לחברה כי פיתוח מוצר חדשני ופורץ-דרך כמו ה- Chat-GPT דורש הון עתק. ב- 2018 התפטר אילון מאסק מהדירקטוריון לאחר שלדבריו השקיע בחברה כ- 50 מיליון דולר, ובכך ניתק אותה מצינור חמצן חשוב.

לאור ההבנה כי נדרש הון עצמי גדול מאוד לפיתוח ה- Chat-GPT החליטה החברה להקים את הזרוע העסקית/כלכלית שלה, אותה חברה-בת שיש לה כוונת רווח. אני מניח גם שההבנה כי בידי החברה יש ביצת זהב בלתי רגילה שצפויה להכניס רווחי עתק, גרמו להבנה כי יש להפוך חלק מפעילויות החברה לעסקיים ממש, כמקובל, כלומר- לשאוף להכנסות ולרווחים. כך נוצרו בחברה שני "מחנות" או קבוצות: האחת- מצדדי הפעילות ללא כוונת רווח, והשניה- המצדדים בפעילות עסקית טהורה. המתח שבין שתי הקבוצות הוא ככל הנראה גם זה שהוליד את המשבר בתוך הנהלת החברה, שהתנקז להליך ההדחה התמוה של אלטמן.

כאשר השיקה החברה את הטכנולוגיה פורצת הדרך שלה עם ה- Chat-GPT הגדילה מייקרוסופט מאוד את התחייבותה להשקיע בחברה לכדי 13 מיליארד דולר ובכך הפכה למשקיע המרכזי של חברת OpenAI. ועדיין, לא היה לה מושב בדירקטוריון החברה (שהיא החברה ללא כוונת הרווח, השולטת בטכנולוגיה הייחודית).

 

בשיחת ועידה טלפונית של דירקטוריון החברה ב- 17 בנובמבר 2023 הודיעו הדירקטורים לאלטמן המנכ"ל והמייסד כי הוא מפוטר לאלתר מהחברה. ההודעה היכתה בתדהמה את כל השוק, במיוחד משום שגם החברה לא טרחה להסביר ולנמק את הצעד המפתיע והחריג. החלטת הדירקטוריון לא נומקה למעט הסבר מעורפל על כך ש"אלטמן לא היה גלוי עם הדירקטוריון". מה זה אומר בדיוק? שהסתיר מידע? איזה מידע? האם מידע מהותי? באיזה נושא? אף מילה של הסבר לא ניתנה לחברה הנמצאת במוקד העשייה של עולם הבינה המלאכותית, חברה פורצת דרך עם מוצר חדשני מאין כמוהו, הנתפש כמהפכה עצומה. כיצד יתכן הדבר ? לא ברור. לא ברור כיצד חברה מחליטה לפטר את המייסד שלה וה"רוח החיה" שלה, שניהל אותה מהקמתה והיה ה"פנים" שלה כלפי כל העולם; והכל – ללא כל הסבר.

ההשלכות לא איחרו לבוא. מיד לאחר פיטוריו, הודיע אלטמן כי הוא עובר למיקרוסופט, שהיא כאמור משקיעה קטנה בזרוע הכלכלית-עסקית של חברת OpenAI, אך היתה ללא כח השפעה בדירקטוריון, שהחליט על פיטוריו. עם זאת מדובר באחת מחברות-הענק של אמריקה כך שיש לה השפעה בכל זאת, גם אם בלתי פורמלית, ועוצמה רבה. מיקרוסופט ביקרה את הפיטורים ומיהרה לאמץ את אלטמן לחיקה החם.

הפיטורין המפתיעים זעזעו את עמק הסיליקון ומיד החל לחץ כבד מצד משקיעים ואחרים על חברי הדירקטוריון לבטל את הפיטורין ולכל הפחות- לנמק אותם, דבר של קרה.

 

אני מבקש להאיר על הסיפור הזה מזווית מעניינת, לדעתי: מעורבות העובדים והשפעתם על מהלך העניינים.

מיד כאשר נודע על החלטת הדירקטוריון להדיח את אלטמן, הודיעו 702 מתוך 770 עובדי החברה, (כ- 90%) כי בכוונתם לעזוב את החברה ולעבור עם אלטמן למיקרוסופט. יתר על כן- העובדים דרשו מינוי דירקטוריון חדש! בעקבות הודעה דרמטית זו של הרוב המכריע של עובדי החברה, ובעקבות הסערה והביקורת על הפיטורין התמוהים, אכן בוטלה הדחתו של אלטמן כעבור ימים בודדים.

כאשר שב אלטמן למשרדי החברה בסן פרנסיסקו העלה לטוויטר צילום שלו עם תג "אורח", וכתב – "זו פעם ראשונה ואחרונה שאני עונד תג שכזה".

אין ספק שלעמדת העובדים והתייצבותם לצד ה"בוס" שלהם, היה משקל מרכזי בהחלטת החברה לבטל את פיטוריו של אלטמן, ולסלול את דרכו חזרה לחברה.

זו פעם ראשונה שאני זוכר (וגם בעיתונות הכלכלית הבינלאומית ציינו זאת) שעובדי חברת היי טק מתייצבים כך לצד המעסיק שלהם. זה במיוחד חריג בעולם ההיי טק והסטארט אפים, בהם אין ועד עובדים, אין נציגות, אין איגוד מקצועי והעובדים מועסקים בחוזי עבודה אישיים. גם הדימוי המקובל של עובדי ההיי טק הוא של יצורים עצמאיים, לעיתים סוליסטים, ובוודאי לא מאוגדים. פתאום רוב עצום מעובדי חברה לא רק שולחים מכתב תמיכה במנהל שהודח (דבר שהיה חריג כשלעצמו) אלא מגישים אולטימטום להנהלת החברה שהדיחה את המנכ"ל, ומאיימים לעזוב את החברה אם לא יתבטלו הפיטורין, ואם לא יתפטרו כל הדירקטורים שפיטרו את אלטמן. זהו מהלך חריג בכל קנה מידה.

העובדים כתבו לדירקטוריון החברה שפיטר את אלטמן את הדברים הבאים –

“Your actions have made it obvious that you are incapable of overseeing OpenAI. We are unable to work for or with people that lack competence, judgment and care for our mission and employees.”

 

הצעד הזה גם התברר כאפקטיבי מאין כמוה. העובדים הם החברה ובלעדיהם יש אולי רעיון טוב אך לא יותר מכך. במיוחד בולט הדבר בחברות היי טק העוסקות בפיתוח מוצרים חדשנים, דוגמת

ה- Chat-GPT. ואת זה הבינו היטב חברי דירקטוריון החברה, ולכן נאלצו להיכנע, ומיד לאחר מכן, גם התפטרו.

עדות נוספת להתחשבות ברצון העובדים או העדפותיהם ראינו לאחרונה גם במקרה אחר: במאבק של חברת דיסני במדיניות מדינת פלורידה והמושל רון דיסנטיס, שחוקק חוק המתפרש כפוגע בקהילת הלהט"בים. כתבתי על כך לאחרונה בבלוג זה. גם במקרה דיסני, החברה יצאה בפומבי ובאופן חריג כנגד חקיקה של מדינת פלורידה הפוגעת בזכות השוויון וההגדרה העצמית ובזכותם של להט"בים להיות כאלה באופן גלוי ומוצהר. דיסני הסבירה את הצעד שלה בכך שמרבית עובדי החברה מזדהים עם ערכים של דמוקרטיה, שוויון, סובלנות כלפי האחר, זכויות מיעוטים וזכויות להט"בים. ולכן, מתוך רגישות ורצון להתחבר לרגשות ולעמדות עובדי דיסני, הוציאה החברה את העמדה הפומבית, שהעמידה אותה בעימות חזיתי, ובעייתי מאוד במישור הכספי-כלכלי, מול מדינת פלורידה, בה מצוי חלק משמעותי של נכסיה ופעילותה. אין בכך דבר של מה בכך, והדבר מבטא פעם נוספת את ההבנה של "אמריקה התאגידית", שהיא בדרך כלל צינית ומוכוונת כסף בלבד, כי יש משקל לדעת העובדים, וכי הנהלת החברה, כל חברה, צריכה להתחשב בעובדים, ברצונותיהם, אמונותיהם ודעותיהם.

שתפו את הפוסט

6 תגובות

    1. חברי הדירקטוריון הקודמים שהדיחו אותו היו בעיקר בעלי תפקידים בכירים בחברה (סמנכלים). הדירקטוריון החדש שמונה לאח התפטרותם וחזרתו של אלטמן, מורכב כבר מאנשים מוכרים יותר בתעשייה, ביניהם מי שהיה שר האוצר האמריקאי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רישום לניוזלטר

לקבלת עדכון על פוסט חדש

דילוג לתוכן